Magyar történelmi és kulturális kincsek nyomában, Szlovéniában és Horvátországban (2021. 09. 06.-10.)

logók

Határtalanul! pályázat keretében - Magyar történelmi és kulturális kincsek nyomában, Szlovéniában és Horvátországban jártunk.

Iskolai tanulmányi kirándulást tettünk őseink földjén, ahol egy tematikus útvonalat jártunk be.

A Hetésben és Őrségben élő, Árpád-kor óta jelenlévő magyar településeket jártuk be. Megismerkedtünk a magyar történelem helyi látványosságaival, a vidék természeti kincseivel, kulturális és épített örökségünkkel. Felkerestük Szent László és Könyves Kálmán örökségét a horvát fővárosban. Ellátogatunk a magyar tengeri hajózás máig jelenlévő emlékeihez, azokon a tájakon, amelyek nagy hatással voltak a magyar irodalom és a közösségi élet történelmi nagyságaira is, az ő nyomaikat is felkerestük. Megismerkedtünk a magyar vitézség múltjával a Muraközben, ahol a Zrínyi családdal egyesül a horvát és a magyar történelem.

Öt csodálatos napot tölthettünk iskolánk 7. évfolyamos tanulóival Szlovéniában, Horvátországban, ahonnan mindannyian – diákok és tanárok – felejthetetlen élményekkel gazdagodva tértünk haza.

Az EMMI által kiírt „Határtalanul!” pályázat keretében kaptuk a lehetőséget: bebarangolhattuk ezt a mesés vidéket, megcsodálhattuk a tengert, a hármashatárt, a gyönyörű fenyvesekkel borított hegyeket, megismerhettük az itt élő lendvai magyarokat, némán fejet hajthattunk hőseink sírjánál, emlékhelyeinél.

Izgatottan vártuk az utazást, már egy éve készültünk rá. Nemcsak testben, de szellemben, lélekben is. Az előkészítő foglalkozás keretében felkészítettük tanulóinkat az utazásra, megismerték a meglátogatott tájegységek történelmi múltját, és a régió etnikai sajátosságait, magyarságának múltját és jelenét. Az emlékév kapcsán Trianonról emlékeztünk, megvizsgálva a békeszerződés földrajzi aspektusait, a határok által teremtett gazdasági, társadalmi viszonyokat. Valamint kis csoportokban ők is kaptak feladatokat. Előzetesen készültek a városok, a látnivalók történetéből, a számunkra fontos történelmi személyek életével kapcsolatos fontosabb eseményekről. Ezeket a kiselőadásokat az adott helyszínen hallgattuk meg.

Felkerestük a történelmi emlékhelyeinket az Őrségben, a hetési tájegységen és a Muravidéken. Kulturális, földrajzi, történelmi és épített értékeink nyomába eredtünk Horvátországban. Muraköztől egészen az Adriáig követtük a magyarság történelmi és kulturális lábnyomait, megismerkedtünk a határon túli magyarokkal, azok sorsával az adott régióban és felfedeztük a Zrínyi, Rákóczi, Frangepán család gyökerének fészkeit a történelmi Délvidékünkön.

A kirándulás programjának bemutatása:

Szeptember 6-án korán reggel indultunk. Rövidebb, hosszabb pihenőket tartva megérkeztünk Lendvára. Lendván megtekintettük a Bánffy-Esterházy kastély kiállítását. Benne találjuk Zala György alkotásainak miniatűr másait, valamint a híres hetési tájegységre jellemző viseletet és használati tárgyakat. Ellátogattunk Lendván a Magyar Nemzetiségi Művelődési Intézetbe. Megismerkedtünk a helyi magyarság történetével, Lendva városközpontjával Patyi Zoltán vezetésével. A Szent Katalin plébániatemplom mellett megtekintettük a Szent István szobrot, tőle nem messze pedig a Makovecz Imre által épített kultúrpalotát. Felkapaszkodtunk a lendvai szőlőhegyre, ahol felkerestük a Szentháromság kápolnát, benne Hadik Mihály törökverő hadvezér üvegkoporsóját. Innen csodálatos kilátás nyílik a környékre, három ország látóhatárát pásztáztuk a Lendvai kilátóból. Hodosra este érkeztünk, itt töltöttük az első éjszakánkat.

7-én másfél órás kirándulásra indultunk a hármashatárra. A helyszínt Szlovénia (Türke) felől közelítettük meg. Három ország három településének (Felsőszölnök, Türke, Tóka) polgármesterei avatták fel hajdan ezt a háromoldalú gúlát, amely nem csupán a trianoni, hanem az 1919-es Saint-Germain-i békediktátumra is emlékeztet. A 384 m magasságban emelt emlékművet körbesétálva 3 országban lépkedünk – ma már vasfüggönymentesen, szabadon. Felsőlendván (Grad) megtekintettük Szlovénia legnagyobb kiterjedésű várát, amelynek elődjét még a 13. századi keresztes háborúk idején, a templomosok építették. Később az Amadék, a Széchenyiek, a Nádasdyak, a Szapáryak, végül Trianonig a Széchenyiek birtokolták. Udvarán 7 energiavonalat is találunk, amelyek jótékony hatást gyakorolnak szervezetünkre. A történelmi nyugat-dunántúli Őrvidék középkori emlékeinek egyik kiemelkedő települése Bántornya volt a következő úticélunk. A Bánffy-családhoz fűződő Árpád-kori templomon román és gótikus stílusjegyeket egyaránt fellelhetünk, falain Aquila János gyönyörű freskóit láthatjuk, köztük a Szent László legendát is. Onnan Dobronokra mentünk, a Hetés vidék egykori központjába, megnéztük a Trópusi kertet Közép-Európa legnagyobb orchidea farmját, ahol különleges egzotikus növényeket találtunk. Dobronak település határában található a gyönyörű Bakónaki-tó, amely mentén sétát tettünk. A tónál energiapark működik, ahol különböző szervi bajokat lehet orvosolni. Ezek az energiavonalak a közeli erdőben megbújó Szent Vid forráshoz, és a felette lévő Szent Vid kápolnához vezetnek. Mártonhelyre érve betérünk a csodálatos, 14. századi, gótikus templomba, melyen Szent Kristóf, az utazók védőszentjének hatalmas külső falfreskója látható. Városnéző sétára indultunk Zágrábban, Horvátország fővárosában. Meglátogattuk a Káptalandombon emelt székesegyházat, benne a Szent István kápolnával, ahol Szent László koronázási palástját is láthatjuk. Itt nyugszik Erdődy Tamás, valamint az 1919-es újratemetésük óta Frangepán Ferenc és Zrínyi Péter is. A Káptalandombi városrészből átsétáltunk a Felsővárosba (Gradac), itt találjuk a Jellasics-teret, valamint a Szent Márk-teret a Szent Márk templommal, rajta Horvátország és Zágráb címerével.

A szállásunk elfoglalása után Szamoborban felmásztunk a várhoz, amely színtere volt V. István magyar és Ottokár cseh uralkodó közötti konfliktusnak.

Szerdán a tengerpart felé indultunk. Megismerkedtünk Fiume történelmi belvárosával, a korzón található Óratoronnyal, a kikötővel és annak magyar felirataival. A magyar időben épült a piac, a színház, és egyéb fontos épületek: a Kormányzói Palota, a Magyar Királyi Tengerészeti Hatóság épülete, az Adria-palota és az Adria Magyar Királyi Tengerhajózási Rt. székháza. Felkerestük a magyar feliratú kikötői bólyákat és a Baross emléktáblát. A Fiuméhez tartozó Tersattoba látogattunk. A Tersattoi Mária búcsújáró templom kápolnája magyar hadihajók emlékét őrzi (a Szent István, Viribus, Unitis, stb.). Az egész magyar hadiflotta itt parádézik a tersattói kápolna belső falán. Felsétáltunk Tersatto várába, amelyet a Frangepánok építettek a 13. században. Abbázia minden villájához gazdag, sokszor nemesi származású magyar családok története fűződik, itt kezdtük sétánkat, felidéztük néhány család történetét. Sétáltunk a tengerparton a híres, sziklába vájt sétányon és felkerestük a Hotel Palace Bellevue-t, amely Markusovszky Lajos 1848-49-es tábori főorvos utolsó lakhelye volt. Emlékét tábla őrzi a szálloda falán. Fürdőzési lehetőségünket is kihasználtuk a nap során. A babérról elnevezett Lovranban, a római időkből megmaradt városmagban tettünk sétát, amely kacskaringós kis utcáival visszaadja az adriai települések jellegzetes hangulatát. Itt, az ékszerdoboz óvárosában találjuk azt a villát, ahol Feszty Árpád is elhunyt (emléktábla). Megérkeztünk az új szálláshelyünkre Crikvenicében.

Csütörtökön a tenger élővilágával ismerkedtünk az Aquariumban, majd búcsúzóul fürödtünk a tengerben, este pedig egy hajókiránduláson megcsodálhattuk a naplementét, ami felejthetetlen élmény volt. Este mindenki csomagolt, mert holnap indulunk haza.

Pénteken hosszú utunk első pihenőhelyén megnéztük Varasdot. Varasd mintegy 200 évig Horvátország fővárosa volt. Városnézésünk során felkerestük az Erdődyek várkastélyát és tettünk egy sétát Európa talán legszebb barokk belvárosában. Itt találjuk a Megyeházát, a Draskovics Palotát, a székesegyházat és a gyönyörű városházát is. Majd Csáktornya következett a Zrínyiek sasfészke. Tettünk egy sétát a csáktornyai várnál. Elsétálunk a Szent Jeromos szlavóniai származású szentünk szobrához, a Zrínyi fához, Zrínyi teljes alakos szobrához, a honvédő háború áldozatainak emlékművéhez és a turulmadaras központi emlékoszlophoz. A várost elhagyva hamarosan Magyarországa érkeztünk. Késő este értünk haza, fáradtan, de rengeteg élménnyel a tarsolyunkban. Nagyon sokat nosztalgiázunk még azóta is erről a remek kirándulásról.

Hazaérkezés után még jó néhány napig velünk maradt az utazás varázslata. A képeket nézegetve mindenkiben megelevenedett a sok-sok felejthetetlen pillanat, egy-egy kedves személyes emlék. Vetélkedőt szerveztünk, ami újra felelevenítette szép emlékeinket. Úgy gondolom mindannyiunk nevében mondhatom: Szlovénia, Horvátország visszavágyunk!

A beszámoló videó a következő linkre kattintva tekinthető meg: beszámoló videó