“Kiváncsiság, tudás és bölcsesség az oktatás nevelésben” szakmai nap
Szakmai nap
“Kiváncsiság, tudás és bölcsesség az oktatás nevelésben”
A fenti címmel rendeztünk szakmai napot intézményünkben 2025. március 25-én. A nagy sikerű rendezvényen kollégáinkon kívül részt vettek a társintézményeink pedagógusai is. A csaknem 200 fős hallgatóságot Dr. Hack Péter jogász professzor köszöntötte, aki a fenntartó Hit Gyülekezete nevében köszönetet mondott a pedagógusok munkájáért, és röviden áttekintette azokat a kihívásokat, amelyekkel nap mint nap szembesülünk munkánk során.
A szakmai nap előadásai:
Dr. Hack Márta: Az emberi méltóság és tanári tekintély az egyetemes értékek tükrében
Prof. Dr. Aczél Petra: Jövőre készülve - örömteli kommunikáció
Prof. Dr. Gyarmathy Éva: A gyermekek intézményi jólléte, tanítás és tanulási zavarok kezelése
Oroszné Győri Magdolna főigazgató-helyettes bevezetője a szakmai nap céljairól:
Tisztelettel és szeretettel köszöntöm a jelenlévőket. Külön megtisztelő
számomra is, hogy a mai napon a megszokott és szeretett munkatársaimon kívül
nagyszámú érdeklődő vendéget is köszönthetek. Örülök, hogy kíváncsiak ránk,
az iskolánkra, és kíváncsiak a következő előadásokra is.
A szakmai nap elsődleges célja, hogy felemeljük a pedagógusok tekintetét az ég
felé, hogy mindannyian képesek legyünk távlatokba emelkedni, képviselni
közös értékeinket, jószándékú dolgainkat. A különböző nézőpontokból
megfogalmazódó gondolatok emeljenek bennünket, hogy pedagógusként a
hétköznapokon is merjünk önazonosan kiállni a gyerekek elé, képesek legyünk
testileg, lelkileg egészségesen kiteljesedve közöttük lenni és velük együtt
tevékenykedni. Képesek legyünk harmóniában, békében lenni a világgal,
önmagunkkal. Úgy élni és úgy végezni dolgainkat, hogy közben emberek
maradjunk a szó legnemesebb értelmében. Valószínűleg kevés lesz a mai nap
néhány órája, a cél eléréséhez, de érdemes efelé törekedni. Természetesen
beszélhetünk magunkról, beszéljünk szakmáról, de legfőképpen arról, hogy
hogyan lehetne egy ideális elképzelést kialakítani a nevelésről, de főképpen
arról, hogy mitől lesz ez a hivatásunk a pedagógus lét.
Gondolkodjunk arról, hogy mi alapozza meg egy gyermek „jólneveltségét”!
Nekem is meggyőződésem, hogy az iskolában a sikeres oktatási folyamatok
megvalósításához feltétlenül hozzátartozik, hogy minden pillanatban nevelni is
akarjon. Ehhez egyébként az érvényes keretek lehetőséget adnak. Gondoljunk a
köznevelési törvényre és a köznevelésben foglalkoztatottak jogviszonyának
újraszabályozásával foglalkozó Pútv-re, mely a tevékenységünk anyagi és
erkölcsi elismerése, valamint a munkavégzés és a családi élet
összeegyeztethetőségének elősegítése érdekében jött létre. Természetesen
köszönjük a fenntartó irányító szervezetének is, hogy ezeket a kereteket nem
szűkíti tovább, ehelyett gyakran elismeri és segíti a munkánkat. Támogató
minden előremutató jószándékú elképzelésünkkel kapcsolatban, pl. a mai
szakmai nap megrendezését is segítették.
Tegyük félre a tanult tehetetlenségeinket, hogy „ezt már próbáltuk, ez nem
megy! … ilyen szülőkkel, ilyen gyerekekkel, ilyen munkatársakkal ezt úgysem
lehet”. Ne valami ellen küzdjünk folyamatosan, hanem teremtő képességünket
felhasználva indítsunk el jó folyamatokat, és ismerjük fel az utak szépségét, nem
kell mindenre azonnal, induláskor tudni a jó vagy a legjobb választ.
Gondolkodnunk kell azon is, hogy milyen ismereteink és milyen
tulajdonságaink értékesek igazán, mit vigyünk magunkkal a jövőbe?
Szerintem ilyen például a kíváncsiság, mely a megismerőképességünk munkára
késztetésében a legfontosabb dolog. Azért szerepel a szakmai nap
jelmondatában is a kíváncsiság, mert úgy gondolom, hogy ennek segítségével
tehetünk fel releváns kérdéseket, juthatunk el valódi tudásig és így közeledünk a
bölcsesség felé is.
A nap további fontos témája lesz szándékaink szerint, hogy egy értékvesztett,
értékválságban lévő zűrzavaros társadalmi viszonyok között, ahol a
pedagógusokat is sok kritika és méltatlanság éri minden nap, hogyan tudjuk
kialakítani és megtartani szakmai tekintélyünket és emberi méltóságunkat.
Ráadásul a mesterséges intelligencia az egyre nagyobb jelenlétével szintén
fenyegeti a hagyományos iskolai rendszert. Az internet térhódítását is sikerrel
illesztettük az oktatásba, ezért úgy vélem, hogy az MI sem feltétlenül törli el az
iskolákat és velük a pedagógus szakmát. További késztetést kell azonban
éreznünk, hogy ne az ismeretközlést és a tananyag közvetítést tekintsük a
legfontosabb feladatunknak. Szem előtt kell tartanunk, hogy felnövekvő
gyermekeink a legértékesebb „alapanyag” amivel nagyon körültekintően kell
bánni. Rajtuk keresztül örökítjük tudásunkat és kultúránkat és ők határozzák
majd meg a jövőnket is. Próbáltuk, de nem lehet mindent digitálissá tenni,
kellenek a fizikai tapasztalatok, visszajelzések, érzések, egy-egy bátorító érintés,
a személyes kapcsolatok és megtapasztalások. Ezért hivatásunkhoz
hozzátartozik, hogy ne csak „profik” legyünk a szakmánkban –bár ez a szakmai
tudás nagyon fontos!-, hanem a korábbinál nagyobb jelentősége lesz annak,
hogy kiválóságra törekvő, az egyetemes emberi értékek birtokában lévő, ezeket
képviselni, továbbadni tudó fejlett személyiséggel rendelkező pedagógusok
legyünk, vagy maradjunk.
Tudás nélkül nem lehet, jó szív nélkül viszont nem szabad tanítani. Már régóta
nem vagyunk a nemzet napszámosai, de úton vagyunk, és ahhoz, hogy a nemzet
„vihartálló” stabil lámpásaivá legyünk, -többek között- még határozottabban
növelni kell a tudatoságunkat, kritikus gondolkodási képességünket, fejleszteni
bölcsességünket, növelni a segíteni akarásra való hajlamunkat.
Első előadónk ebben a vonatkozásban segít nekünk értékes gondolataival.
Dr. Hack Márta a Szent Pál Akadémia ókori nyelvek tanszékcsoportjának tanára
és tanszékvezetője. Teológus, számos publikációban foglalkozott
gyermekneveléssel, pedagógiával, a női lét sajátosságaival és ezeket a
keresztény értékrenden keresztül mutatja be. A gyermeknevelési elveinek alapja
a Példabeszédek és más bibliai írások. Személyisége, példamutató élete, szakmai
felkészültsége alapján méltán népszerű és elismert a gyülekezetben és
tanítványai körében.
Kérem, hogy kíváncsi figyelemmel kövessük előadását!
2. Mit érdemes manapság tanulni és tanítani? Milyen ismeretekre tudásra lesz
szükség a következő 25 évben? Van-e jelentősége a helyes kommunikációnak,
és az milyen is pontosan? Folytatnunk kell-e a technológiák kezelésének
tanítását, vagy inkább tanulni tanuljunk? Valószínűleg nem jó megoldás, ha
mindenre megpróbálunk görcsösen felkészülni, ezért inkább magunkat kellene
fejleszteni, olyan hozzáállást kialakítani, mely aktív kíváncsiságot eredményez
és amellyel képesek vagyunk és képesek leszünk a jövőben is rugalmasan
alkalmazkodni az új helyzetekhez. A következő előadó ebben a témában lesz
segítségünkre.
Dr. Aczél Petra professzorasszony rendkívül széles tudásával és látókörével a
jövőt, illetve a jövőbeli változások kezeléséhez szükséges képességeket kutatja.
Több 100 publikációja jelent már meg a témában magyarul és angol nyelven is.
Dr. ACZÉL PETRA az Eotvös Loránd Egyetemen tanult és itt szerzett doktori
fokozatokat nyelvtudományok területen. Tizenkét évig tanított a Budapesti
Corvinus Egyetemen. Jelenleg a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem professzora,
a Kutatási Kiválósági Tanács tagja. A média- és kommunikációs tudományok
talán legismertebb hazai szaktekintélyének területe a jövőkészségek, azaz a
fiatalok érvényesüléséhez, eredményességéhez szükséges készségek és
képességek kutatása, oktatása. Munkája elismeréseként számos díjat kapott, így,
többek között a Magyar Érdemrend lovagkeresztjét, a Magyar
Kommunikációtudományi Társaság Sebők Tamás-díját, és 2023-ban Bonis Bona
- A nemzet tehetségeiért életműdíjat is kapott. Tanítványai is fantasztikus
előadóként említik, akinek óráit a maximális felkészültség és minőség jellemzi.
Kedves Petra!
Nagyon köszönjük, hogy nem lemondta az előadást, hanem ebben a formában is
vállalta. Kérem kezdje el előadását, mi pedig érdeklődéssel hallgatjuk.
3. Nem a tudás, hanem a tanulás számít igazán, nem másmilyenek a gyerekek,
hanem sokfélék, és ez nagy kihívása az oktatásnak– vallja a következő előadó
tovább késztetve bennünket ezzel is a megújulásra. Az iskola rendszert adjon a
tanulás köré, a gyerekeket érdekes helyzetek kialakításával késztesse tanulásra.
Az óvodások szinte kivétel nélkül kíváncsiak mindenre és elárasztanak
bennünket „végetnemérő” kérdésekkel. Sajnos az iskolában később egyre
kevesebbet kérdeznek és egyre több kész választ kapnak. Nem kell gondolkodni,
felfedezni, mert valakik ezeket már kitalálták és a felnőttek ezeket folyamatosan
kihirdetik. A kioktatási folyamat szerves része, hogy a kihirdetett tényeket,
téziseket meg kell tanulni és lehetőleg szó szerint visszaidézni, esetleg
alkalmazni, ha már a kompetenciamérésig is eljutottunk. Ismét úgy tűnik, hogy a
helyzet javítása során előnyös lenne, ha megőriznék a felnőttek is a természetes
kíváncsiságukat. Valódi odafordulással, érdeklődéssel, figyeléssel kellene
információkat, adatokat gyűjteni a gyerekekről, ezeket elemezni, értékelni és
ezek mentén terelgetni valamennyi diákot a tanulási utak útvesztőiben.
A következő előadó ebben a témában lesz segítségünkre. Tisztelettel köszöntöm
a Dr. Gyarmathy Éva professzorasszonyt, akit még néhány szóval bemutatok.
Dr. Gyarmathy Éva klinikai és nevelés lélektani szakpszichológus, egyetemi
tanár, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola oktatója, több egyetemen óraadó. Fő
területe az atipikus fejlődés, így az átütő fejlődésű vagy többszörös
különlegességű tehetség, a tanulási, figyelem, hiperaktivitás és autizmus zavar
spektrumok. A közoktatásba beilleszkedni nem tudó tehetséges gyerekekkel és
serdülőkkel foglalkozó iskolákban tanácsadó. Nemzetközi projektekben a
gondolkodás és tanulás hatékonyságát fejlesztő módszerek kutatásában és
fejlesztésében vesz részt. Megalapította az Atipikus Fejlődés Módszertani
Központot, és szakmai támogatásával a gyakorlatban is megjelennek a 21.
század kihívásainak megfelelő módszerek, amelyek a mindennapi tanításba
beépíthetők. 2015-ben Prima Primissima díjjal tüntették ki a magyar oktatás és
köznevelés kategóriában.
Kérem hallgassuk kíváncsian és érdeklődve ezt az előadást is.
- Bujdosó Tiborigazgató