HONNAN HOVÁ. Tehetségek nyomában.

Kedves művészetkedvelő Gyerekek, Szülők, Kollégák!

A rajztudás, a szín- és formaérzék, a térlátás, a kreativitás hasznossága már régóta nem kérdéses dolog számunkra. Sokféle területen szükséges lehet munkánk során. Ezekre az iskolánkban novemberben megrendezett pályaorientációs napunkon is igyekeztem felhívni a hozzám érkező  felső tagozatos osztályok figyelmét.

Megemlítve néhány ilyen szakmát:

  • fodrász
  • kozmetikus
  • grafikus
  • építészmérnök
  • lakberendező
  • divattervező, varró
  • bőrdíszműves
  • keramikus
  • asztalos, bútortervező
  • autótervező
  • cukrász
  • könyvillusztrátor

De sorolhatnék még több olyan tevékenységet, foglalkozást, ami a rajzi tudásra épül, hiszen ruháinkat, autóinkat, házainkat is megtervezik a kreatív tervezők, mielőtt megvalósulnak.

A most bemutatott tanítványom több éven át, 2022-ig járt hozzám a művészeti iskolába. Szorgalma, tehetsége, precizitása már az általános iskola alatt kirajzolódott. A középiskolai tanulmányainál jelenleg is nagy szüksége van szorgalomra és pontos, kitartó munkavégzésre.

Szilágyi Dorinát szeretném most bemutatni. Ő fog megosztani velünk néhány gondolatot arról, hol tanul jelenleg és miért azt a középiskolát választotta az általános iskola után.

Eltelt 3 év, mióta elballagtál tőlünk. Mesélj nekünk Dorina, hogy érzed most magad? Melyik iskolában tanulsz most?

Már alsós koromban megfogalmazódott bennem, hogy az építőiparban szeretnék dolgozni. Főképp az épületek tervezése, esztétikai kialakítása vonzott. Ezeket tudva célirányosan a Debreceni SZC Péchy Mihály Építőipari Technikumba felvételiztem Magasépítő Technikusnak. Az általános iskolában szerzett átlagom alapján könnyen felvettek.

Az iskolában a közösség nagyon barátságos, a tanárok nagyon segítőkészek és figyelmesek, ezért könnyen előre tudtam haladni az elképzelt utamon.

Vannak külön szakmai tantárgyaim, mint például Építéstan, Építőanyagok, Építéskivitelezési alapismeretek, Szakmai informatika.

A szakmai informatika órákon az ArchiCAD programmal tanulunk meg szerkeszteni, rajzolni. Az épületek milliméter-pontosságú megtervezését biztosítja ez az alkalmazás. Itt olyan lehetőségeket és tanulmányi ismereteket kapunk, amit majd később az egyetemen tanulást megkönnyítik, mivel az alapokat itt már megtanultuk.

Mi az, ami leginkább vonzó számodra itt, mit tudnál esetleg kiemelni az iskola képzéseivel kapcsolatban? Van-e olyan nálatok, ami másik debreceni iskolában nincsen?

Debrecenben ez az egyetlen építészettel foglalkozó technikum. Van Magasépítész technikus, Mélyépítész technikus, Faipari technikus és Épületgépészeti technikus szakma is, emellett esti szakon ugyanezeket lehet tanulni. Ettől függetlenül kedvező lehetőségekben részesülhetünk.

A 11. évfolyamon tanuló diákok kötelező nyári gyakorlat keretében járhatnak cégekhez dolgozni. Ezen kívül az iskola biztosít ösztöndíjat az átlagok alapján. Az Erasmus pályázat megnyerésével pedig 3 hetes németországi szakmai gyakorlatra lehet kimenni.

Térlátás, precizitás, szervezési és irányítási készség, önállóság és csapatmunka – biztosan ismerősek ezek a fogalmak számodra. Mennyire fontosak, szükségesek szerinted ezek az elvárások egy magasépítő technikusnál?

Te rendelkezel-e ezekkel a kompetenciákkal?

S egyben arra szeretném terelni a szót, hogy milyen elvárásaid vannak magaddal szemben, mik a távlati céljaid?

Ezek a kompetenciák mind-mind fontosak a Péchyben, itt ezeket fejlesztjük és alkalmazzuk minden nap, mint például az ArchiCAD programban szerkesztünk vagy ábrázoló geometria órán tanulunk, ezen kívül többször csoportmunkák vannak kiosztva, például most második félévben anyagismeretekből az üveg történetéről. A térlátás nagyon fontos, mert ha valaki nem rendelkezik vele, nem fejleszti, akkor nem látja át az épületek szerkezeteit és működésüket. A precizitás nélkülözhetetlen a tervrajzok megrajzolásakor és az épületek statikai szempontjából is.

Igen, szerencsére rendelkezem ezekkel a kompetenciákkal, a precizitást és térlátást használom napiszinten, a többit nem olyan gyakran, de az iskolában van alkalmunk ezeknek a gyakorlására is.

Ha befejeztem itt a tanulmányaimat, akkor tovább szeretnék tanulni egy építészmérnöki egyetemen. Sajnos még pontosan nem tudom melyiken, több lehetőség közül a nekem legjobban kedvezőt, tetszőt fogom választani.  Az egyetem elvégzése után ebben a szakmában szeretnék dolgozni, ezen felül utazgatni barátokkal, családdal, és esetleg céggel.

Dorina sok sikert, kitartást kívánok neked ezen a hosszú és izgalmas úton!

Azt gondolom, hogy egy újabb nézőpontból közelítettük meg és tártuk fel a rajzi alapok fontosságát, hasznosságát – egy leendő építészmérnök szemszögéből.

Tóthné Kovács Ilona

 

 

 

  • Tóthné Kovács Ilona