Óvodakert pályázat

ÓVODAKERT-  SIKERES PÁLYÁZAT

2019-ben indult az Agrárminisztérium , mint fő támogató, kezdeményezésre ez a  pályázat, Óvodakert kialakítására, olyan köznevelési intézmények számára, amelyek képesek kialakítani legalább 40 m2 nagyságú óvodakertet (akár saját óvodaudvaron belül, akár külső helyszínen. 2022-ben benyújtottuk a pályázatunkat és sikeres elbírálás után lehetőségünk lesz Óvodakertek kialakítására intézményünk udvarán. Úgy éreztük, hogy ez a pályázat szorosan kapcsolódik és beépül a ZÖLD ÓVODA címhez is, mivel az Óvodakertek a fenntarthatóság és a környezettudatosság gyakorló színtereként működhetnek. Így  ösztönözzük a gyermekek óvodakerti tevékenységközpontú nevelését oly módon, hogy munkájuk által megélik a jövőjükért érzett felelősséget; megtapasztalják természeti környezetünket, mint életünk alapját; az együttműködés szükségességét és hatékonyságát, megtapasztalják a munka becsületét. Ezáltal a gyermekeket nyitottabbá tesszük a természetre, annak éves ritmusára, hatásainak befogadására, működésének megértésére. Népszerűsítjük a kertészkedést, mint a természetet és az emberi kultúrát szervesen összekapcsoló tevékenységet, az ökológiai gazdálkodás szemléletét és módszereit.

Bemutatjuk a pedagógusok és a gyermekek számára, hogy a kertben végzett tevékenység összetettségénél fogva is kiváló lehetőség a személyiség harmonikus fejlesztésére: a tanultak gyakorlatban történő előhívására, a kísérletre, a kooperálásra, új esztétikai élmények és érzékelések megtapasztalására, a gyermekek kertészeti alapoktatására, ökológiai folyamatok láttatásán keresztül alapvető környezet- és természetvédelmi szükségszerűségek felismertetésére, az egészséges élelmiszer népszerűsítésére.

Az óvodakert a környezet szeretetére nevelés közvetlen színtere, mivel a kertészkedés, növénygondozás természetközeli.  Átfogja az óvodakertészet, kertpedagógia, biogazdálkodás különböző területeit. Zöld Óvodaként különösen fontosnak tartjuk a környezetvédő, természetbarát, természetet tisztelő gondolkodási mód kialakítását és az ehhez kapcsolódó szokások kialakítását és gyakorlását. A gyermekek a felnőttekkel együtt gazdálkodnak, tevékenykednek, mely tevékenységek során a felnőttek pedagógiai szakmai tapasztalata nagyon fontos.  Játékos formában indirekt módon fejlődik a gyermekek figyelme, emlékezete, logikus gondolkodása, kommunikációja, az óvó-védő magatartásforma és az együttműködési képességek is. Az óvodakertek által az óvodai környezeti nevelés példa ereje óriási amelynek a gyermekek személyiségét egy életre meghatározza. A kerti munka tevékenységei által óvodásainkban megalapozzuk azt a pozitiv attitüdöt, amellyel a természethez, a környezethez, a természet szépségeihez, értékeihez viszonyulnak. Felelős felnőtteket nevelünk belőlük, akik tisztában vannak tetteik súlyával, környezetvédő magatartásuk és viselkedésük súlyával és azzal is, hogy a jövő rajtuk múlik és általuk változik.

 

Weidnerné Puskás Mária

Óvodapedagógus

Pályázat
Óvodakert