Villáminterjú az Ovisuli megvalósítójával

Iskolánk nagy hangsúlyt fektet az iskolai előkészítő foglalkozásokra. Szeretnénk, hogy az érintett korcsoportba tartozó gyerekek szülei betekintést nyerjenek a program mibenlétébe, az elérendő célokba, ezért készültünk az érdeklődők számára az alábbi villáminterjúval.

 

-Szeretettel köszöntöm az Ovisuli megvalósítóját, Bujdosó Tibornét! Első kérdésem, hogy mi pontosan ezeknek a típusú foglalkozásoknak célja?

A Leskelődő program már 9 éve fut, melyet Ferencz Viktória és több, már nem itt dolgozó kolléganő vezetett.

E mellett, az idei nevelési évtől indult az óvodában, az Ovisuli iskolaelőkészítő csoport. Ennek a beindításával is a kudarcmentes iskolakezdés támogatása volt a legfőbb célkitűzés.

 Fontos feltétel, hogy a gyerek képes-e a szabálykövető viselkedésre, kialakult-e már a szabálytudata. Az is fontos, hogy tudjon alkalmazkodni, és hogy közösségben oktatható legyen. Alakuljon ki a teljesítmény igénye, legyen jó kudarc és monotóniatűrő képessége.

 A gyermekek fejlettsége a hatodik életév környékén, az iskolakezdés előtt akár két-három év különbséget is mutathat. Ez azt jelenti, hogy szükség van arra, hogy foglalkozzunk a gyerekekkel, számukra a használható tudást és a lehetőségeket megadjuk. Az iskola-előkészítő óvodai csoportban eltöltött egy év során a gyermekek személyisége értelmi, érzelmi és testi fejlettsége biztonságot és stabilitás kap, tehát az előkészítő elsődleges célja az átmenet biztosítása az óvoda és az iskola között. A kicsik olyan készségeket és képességeket alapoznak meg és mélyítenek el ennek során, melyekkel a sikeres iskolakezdés garantálttá válik. Ezeknek az attitűdöknek az elsajátítása önbizalommal és önbecsüléssel teli, kreatív, önálló és boldog gyermekkorhoz vezetnek. 

-Mi alapján kerültek be az óvodás gyerekek a programba?

Az idei nevelési évben azok a gyerekek kerültek ebbe az óvodai csoportba, akik már betöltötték a 6 éves, tanköteles kort, de a szülők kérvénye alapján, még egy óvodai nevelési évet engedélyezett számukra az Oktatási Hivatal.

-Milyen foglalkozásokból áll ez a program pontosan?

Az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja által előírt tevékenységek mellett, bevezettünk négy különálló tevékenységet. Reggel minden nap beszélgetőkörrel indul, melyben a gyerekek kommunikációs készségeinek fejlesztése zajlik indirekt formában.

A térérzékelés, a térben való tájékozódás, térirányok ismerete lényeges az olvasáshoz és íráshoz. Szintén az olvasás- és írástanulás alapját képezi az alak, forma, nagyság felismerése. A figura, háttérből való megkülönböztetése szükséges ahhoz, hogy a gyerek kiszűrje a lényeges információt, illetve tudja az azonosságokat és különbségeket felismerni. Ezért, az olvasás előkészítés tevékenységek során nagy figyelmet fordítunk arra, hogy a gyerekek jól tudjanak tájékozódni a saját testükön, az irányok felismerése és gyakorlati használata ne jelentsen problémát számukra, az életkori sajátosságuknak megfelelően tudjanak tájékozódni térben, és időben, emellett, a hallási megkülönböztető képesség, sorrendi gondolkodás, megfigyelő képesség és emlékezet fejlesztése történik sok-sok játékkal.

Az írás előkészítés is játékos formában zajlik anélkül, hogy betűket írnának a gyerekek. Nagy hangsúlyt fektetünk a helyes ceruzafogás gyakorlására, a balról jobbra, fentről, le elveknek az elsajátítására. A kéz finom mozgásának fejlesztésére ujjmozgást és tapintást fejlesztő játékokat, csipeszeléseket, tépéseket, gyűréseket, fűzéseket, fonásokat, gyurmázásokat használunk.

- Miben terveztek változtatni a jövő évben az idei programhoz képest?

Vannak tervek, de ezekről egyelőre még nem szeretnék beszélni, sok dologtól függ, hogy megvalósulhatnak-e.

- Neked láthatóan szívügyed ez a foglalkozás. Milyen tapasztalatok vezettek a program létrehozásához?

Óvodapedagógusként egyre többször tapasztaltam azt, hogy sok gyermek, jelentős hátránnyal kerül be az óvodába, ezért az iskolakezdés sem zökkenőmentes.

Az iskolaelőkészítő csoport létrehozásával a kudarcmentes iskolakezdést tűztük ki célként, mivel az a tapasztalat, hogy a mai oktatási rendszerben, nincs megfelelő átmenet a játékos óvodából, a teljesítményközpontú iskolába. 

Kovács Judit