Gyertek erre, Gyerekek!

Az alábbi rövid interjúban Oroszné Győri Magdolna Igazgatóhelyettes Asszonyt kérdeztem a helyben zajló gimnáziumi és szakképzésről, a helyi középfokú oktatás eddigi tapasztalatairól, a felvételi követelményekről, a képzési lehetőségekről és sok más érdekes tudnivalóról. Fogadják szeretettel a vele készült beszélgetést!

A településen hosszas előkészületek után 2019 szeptemberében végre beindult a középfokú gimnáziumi képzés. Mesélne picit a kezdetekről? Hogyan fogadta a lakosság ezt a lehetőséget, milyen volt a fogadtatása a gyerekek részéről?
Régóta köztudott, és a korábbi igényfelmérések is azt mutatták, hogy szívesen fogadnák a sámsoni szülők és gyermekeik egy gimnázium vagy más középiskola jelenlétét. Az iskola vezetése ezt régóta szorgalmazta és nagyon örülünk, hogy bizalmi tőkét tudtunk felhalmozni a jelenlegi fenntartónknál, a Hit Gyülekezeténél és a további eredményes együttműködés reményében egy új, korszerű középiskola építését kezdték el Hajdúsámsonban. 

Tavaly még az általános iskola épületében zajlott az oktatás, idén szeptembertől viszont már egy igazán impozáns, jól felszerelt épületben tanulhatnak a gyerekek. Mit jelenthet Hajdúsámsonnak hosszú távon ez a beruházás?
Minél sokoldalúbb és összetettebb egy település iskolájának képzési kínálata, minél jobbak a tárgyi feltételek és szép a környezet, annál inkább vonzóvá válik a szülők és gyerekeik számára. Emellett a felnőttkorig tartó tanulási lehetőségek hosszabb ideig képesek a városunkban tartani a fiatalokat és emiatt reméljük jobban fognak kötődni a lakóhelyükhöz. Ez természetesen növeli majd a fiatal, munkaképes, aktív lakosok számát.

2020-tól a gimnáziumi képzés a szakképzési palettával bővült. Jelenleg milyen tanszakokon szerezhetnek szakmát az ide jelentkező gyerekek?
A szakképzés rendszere az idei tanévtől lényegesen megváltozott. Emiatt újra technikumokban tanulhatnak szakmát és közben az érettségire is felkészülnek, illetve három éves szakképzésben lehet szakmát tanulni. Mindkét típusban először ágazati alapvizsgát kell tenni. Nálunk ebben a tanévben gépipari szakmákat (hegesztő, gépi és CNC forgácsoló, épület- és szerkezetlakatos), és a szociális ágazathoz tartozó (szociális gondozó és ápoló) szakmát alapozunk. Reméljük mindenkinek sikerül 9. év végén az alapvizsga és jövőre már a duális képzőhelyek bevonásával kezdődhet a szakmák oktatása.

Milyen volt tavaly ilyentájt a jelentkezési kedv a különféle szakképzési szakokra és a gimnáziumba? Milyen gyereklétszámmal indult az idei tanév? Hány éves képzésekben kell gondolkodni a jelentkezőknek, milyen kifutási lehetőségek vannak?
A szakképzésbe kb. a végzős évfolyamunk negyede – jelenleg 27 tanuló) kapcsolódott be és ennek nagyon örültünk. Gimnáziumi képzésre jóval kevesebben jelentkeztek, igaz más gimnáziumokba is minden évben kevesen jelentkeznek. Reméljük ez a tendencia változni fog, mert ettől a tanévtől az általános gimnáziumi képzés azoknak is nagyon jó lehetőség, akik nem egyetemre készülnek, hanem szakmát szeretnének tanulni, de még nem tudják pontosan, hogy mit. A jelenleg érvényes szakmajegyzékben a 176 alapszakma több mint fele érettségi után vagy technikumban érettségi mellett szerezhető meg. Ezt az információt már tavaly is igyekeztünk hangsúlyozni, de sajnos több idő kell ahhoz, hogy általánosabban bekerüljön a köztudatba. 

Mennyire nehezíti meg a koronavírus járványnak köszönhető online oktatás a diákok, pedagógusok mindennapjait?
Szerencsére jelenleg csak a középiskolásokra vonatkozik és néhány általános iskolai osztályunkra volt néhány napig érvényes.
Sajnos nem örülünk neki, mert egyelőre sokkal több hátrányát látjuk, mint előnyét. Az online oktatás ismeretközlésre és gyakorlásra való elsősorban, de emellett óriási jelentőségű a nevelői ráhatás is. Szerintem az iskoláknak lényeges és fontos feladata, hogy segítsék a közösségek szerveződését, működését, mert bizonyos készségeket, képességeket csak itt lehet elsajátítani. A gyerekeknek meg kell tanulni saját és egymás érdekeit felismerni, védeni, meg kell tanulni a szabályok, normák betartását és ehhez egy szerető, elfogadó, biztonságot adó környezetet kell teremtenünk.

Jelenleg mik a felvételi követelmények? Milyen mércét kell teljesíteni azoknak, akik szeptembertől itt helyben szeretnék folytatni középiskolai tanulmányaikat?
A honlapunkon található felvételi és tovább haladási szabályzatunkban szerepelnek a részletes követelmények, ezek semmivel nem szigorúbbak mint a megyében található hasonló iskolák felvételi követelményei.

A jelenlegi tanszakokon kívül tervezik-e a következő tanévtől színesíteni a képzési palettát? Ha igen, milyen irányban?
A felmerült igényeket figyelembe véve a következő tanévtől újabb képzéseket indítunk, így a turizmus-vendéglátás ágazathoz kapcsolódóan szakács, cukrász és pincér szakmákra, a mezőgazdasági ágazaton belül pedig kertész szakmára jelentkezhetnek a tanulók.

A szakképző tanszakok növendékeinek milyen lehetőségeik vannak a gyakorlati ismeretek elmélyítésére?
A gépipari alapszakmákra készülő tanulók az iskola épületében kialakított tanműhelyben, kiscsoportokban gyakorolhatnak. A tanműhely felszereltsége folyamatosan gyarapszik, alkalmazkodva ezzel az előírt gyakorlatok maradéktalan elvégzéséhez. A szociális ápolók a szükséges gyakorlatot a Kossuth utcán, külső helyszínen és egy demonstrációs teremben tudják végezni.

Ez itt a reklám helye: Kiknek, miért éri meg leginkább az, hogy a hajdúsámsoni gimnáziumban vagy szakképzésben folytassák jövőre tanulmányaikat?
Azt gondolom minden diáknak jó választás lehet az intézményünk, hiszen a saját képességeihez mérten, célkitűzéseiknek megfelelően választhatnak a képzések közül. Nem elhanyagolható szempont a modern, kimagasló felszereltségű épület, és az sem, hogy a tanulók nagyon sok időt nyernek azzal, hogy nem kell más városba utazniuk. Sok szempontból előnyös az is, hogy a diákok a már ismert, megszeretett pedagógusokkal dolgozhatnak tovább.

Tudomásom szerint jól csengő nevű intézményekből is sikerült átcsábítani kollégákat az oktatásba: hogyan jellemezné a szakmai munka színvonalát?
Jó érzés tapasztalni, hogy sokan szívesen tanítanak az iskolákban és kiemelik, hogy itt még mindig sokat számítanak a közösségi értékek. Emellett sokan tudnak azonosulni az oktatási céljaink mellett a nevelésben alkalmazott elveinkkel is. Én magam is hiszek az érzelmi ráhatás teremtő erejében, abban, hogy következetesen jó szándékkal kell bánnunk a tanulókkal, a szülőkkel és munkatársainkkal is. 

Milyen visszajelzések érkeznek jelenleg az itt tanuló diákoktól?
Az év elején voltak súrlódások, ki kellett alakítani a szabályokat és meg kellett érteniük, hogy a középiskolás lét nagyobb önállósággal, de nagyobb felelősséggel is jár. Többen sokféleképpen megfogalmazták már, hogy örülnek a helyi lehetőségnek, békésen nyugodt körülmények között az utazásra fordítható időt is tanulással, pihenéssel tölthetik.

Várhatók-e a közeljövőben különféle fejlesztések az iskola területén?
Természetesen igen. A meglévő tantermek dekorálása, a közösségi terekre néhány bútor beszerzése és a titkársági rész kialakítása már el is kezdődött.

Mit kívánna a 2021-es évre, ha a gimnázium és szakképzés témakörére gondolunk?
Szeretném, hogy olyan fiatalok hagyják el az iskolánkat, akik később képesek lesznek a XXI. század kihívásainak megfelelni, a lehetőségekhez alkalmazkodni, azokat használni. Azt kívánom, hogy a Hajdúsámsonban végzett diákok mindig illeszkedjenek egy értékes teremtő generációhoz és bármely további magasabb iskolában vagy élethelyzetben érvényesülni tudjanak és mindenhol becsüljék és egész életükben álljanak ki a számukra átadott igaz emberi értékek mellett.

Módis Tamás