Irodalomterápiás foglalkozások a gimnáziumban

A tanév második félévében teret kapott egy új kezdeményezés a gimnáziumban: nyolc alkalmas irodalomterápiás csoportfoglalkozás indult Mentálmellény néven, melynek elsődleges célja a stresszoldás, illetve az önismereti munka beindítása volt.

Az irodalomterápia művészetterápiás módszer, amely a személyiségfejlődést támogatja, szövegek élményszintű felhasználásával. Az irodalomterápiás foglalkozás mindig egy előre kiválasztott irodalmi mű köré szerveződik, mely lehetőség szerint a csoport tagjainak hasonló problémáját célozza meg. A mű kapcsán a csoportvezető irányításával beszélgetés folyik. A szöveghez fűzött megjegyzések segítenek a csoporttagoknak pontosítani a mű által sugallt témához való viszonyukat. Ez fontos felismerésekre vezet önmaguk megismerésében és mások megítélésében, újra hangolhatja a már megmerevedett egyéni struktúrákat. (Hosszabban ezen a linken lehet tájékozódni a módszerről:  https://www.irodalomterapia.hu/)

A csoportfoglalkozás a résztvevők visszajelzései alapján elérte célját, illetve megfogalmazódott az igény a folytatásra is. Ősszel egy hosszabb folyamat venné kezdetét, addig pedig ízelítőnek egyalkalmas foglalkozások keretében van lehetőség kipróbálni a módszert.

2024. június 18-án az intézmény pályaorientációs napjához illeszkedve pályaorientációs fókuszú foglalkozás zajlott le, ahol a fő témát  a leendő szakma iránti elvárások képezték, ám kitekintettünk az életre vonatkozó tágabb horizontú elvárások felé is, illetve a másoknak való megfelelés témáját is érintettük. Június 19-én pedig a madarak és fák napjára való megemlékezés keretében egy olyan szöveggel dolgoztunk, amely az emberi élet hullámzó stádiumait a fák metaforájával hozza közelebb az olvasókhoz. Előtérbe a problémák megoldhatósága, a problémamegoldó módszerek kerültek. Ezek kapcsán szóba jött az itt-és-most megélése, ennek haszna is. Mindkét esetben tartalmas beszélgetést indukáltak a szövegek, a résztvevők - saját nyilatkozataik alapján - hasznosnak találták a programot.

Hálás vagyok a lehetőségért, hogy időt és figyelmet szánhattunk egymásra. Remélem, sikeresen meg tudom honosítani intézményünkben a módszert, amely hasznos eszköz lehet diákjaink mentális egészségének fenntartásában.

 

  • Dr. Szabóné Kozma Zsuzsa