Célkeresztben: február

2018. február 12. Megosztás Facebook-on Célkeresztben: február

Célkeresztben rovatunk februári bejegyzésében ezúttal Takács Ilona igazgatóhelyettes asszonnyal beszélgettem a február havi iskolai programokról, rendezvényekről. Fogadják szeretettel rövid tájékoztatónkat!

Február 9-én a napközis munkaközösség szervezésében családi vetélkedőre került volna sor az 1-2. osztályosok és kedves szüleik részvételével. Mit kell tudni egészen pontosan a rendezvényről, milyen céllal szerveződött, tudtommal ennek már nemes hagyományai vannak, ugye?
Az időpontot sajnos módosítanunk kell, mert sok a beteg tanuló és pedagógus. A rendezvény célja egy önfeledt, játékos sportdélután keretében a szülők bevonásával, a sport egészségmegőrző szerepére való felhívás. A csapatok összetételét a csoportok képviseletében a tanulók és a szülők adják. Jó látni, hogy a szülők a gyerekekkel együtt mindent megtesznek a sportszerűség keretein belül a győzelemért. Örülünk annak, hogy a szülők is megtisztelnek bennünket jelenlétükkel és támogatják programjaink megvalósítását.

9-én egy újabb fontos esemény került megrendezésre, a Bendegúz Anyanyelvi Verseny iskolai fordulója. Nagy hagyományokkal bíró megmérettetésről van szó, sokan jelentkeztek rá? Miért ajánlott, hogy a jó képességű tanulóink rendszeresen megméressék magukat egy ilyen nemes versengésen? Korábban születtek kiemelkedő eredmények?

A BENDEGÚZ nemzetközi anyanyelvi versenyen iskolánk alsó tagozata 2015 óta vesz részt. Szalánszky Sándorné tanító kollégánk indította el ezt a hagyományt gyerekeink között. Ezen a versenyen minden évben az ország több mint 10000 kisdiákja méretteti meg magát. Iskolánk minden évben kb. 50 alsó tagozatos tanulóval indul. A nyelvÉsz verseny feladatai elég nehezek a többi nyelvtani versenyhez képest, mert itt többszörösen összetett utasításokkal kell megbirkózniuk a gyerekeknek. Nemcsak a nyelvtani tudásukra van szükségük, hanem kiváló helyesírási készségre, logikára, széles körű tájékozottságra. A megyei fordulóra Debrecenben, a Huszár Gál Általános Iskolában szokott sor kerülni. A közel 200 megyei versenyző között mindig szépen helytállnak diákjaink. Az utóbbi évek legjobb eredményét Nyisztor Janka érte el a tavalyi tanévben (jelenleg 2. c osztályos tanuló), aki a megyei forduló 9. helyezettje lett.

Február 12-től alsó és felső tagozaton egyaránt lehetősége lesz a gyerekeknek arra. hogy tanműhelyben jussanak háztartási és gyakorlati ismeretekhez. Honnan jött az ötlet, miért lehet ez hasznos a gyakorlati dolgoktól elszokott gyerekek számára?

Idén lehetőséget kaptunk egy technika tanműhely kialakítására a tanulók számára. 1-8. évfolyamig technika-életvitel órákon használhatják az osztályok a műhelyt, lányoknak háztartási ismeretek elmélyítésére, gyakorlati tevékenységekre minikonyha kialakításával, a fiúknak barkácsoláshoz, szereléshez ad lehetőséget a tanműhely. Az osztályok beosztása órarend szerint történik 1-7. évfolyamon.
A műhelyek külön lehetőséget adnak a gyakorlati oktatásra, a tananyag elmélyítésére. Felsősöknek a pályaválasztáshoz nyújt a későbbiekben segítséget.
Az ötlet az egykori, jól működő tanműhely, gyakorlati oktatás visszaállítására épül. Az akkori tapasztalatok figyelembe vételével, elősegítve a családi életmódra nevelést. Cél, hogy a gyerekek gyakorlatiasabbak legyenek, felkészüljenek a mindennapokra, felnőtt korukban hasznukra váljanak a tanultak.


Február 16-án játékos sportvetélkedő kerül lebonyolításra az első évfolyamosok részére. Hol kerül megrendezésre, milyen céllal, kinek  a szervezésében, s milyen jellegű feladatokra számíthatnak a kedves gyerekek?

Már hagyománya van a napközis csoportok közötti sportvetélkedőknek intézményünkben. Mindig más-más évfolyamon belül szervezzük meg a versenyt. Ebben az időpontban az első osztályos csoportok mérettetnek meg. Mindig vannak lelkes kollégák, akik szívesen vállalkoznak a szervezésre és lebonyolításra. Reményeim szerint ez a délután is jó hangulatú, izgalmakban bővelkedő lesz.


Feszült pillanatok rajt előtt

Szintén ezen a napon kerül lebonyolításra a Zrínyi Ilona matematika verseny Debrecenben, melyre a matematika munkaközösség iskolánk számos tanulóját nevezte be. Mennyire számít kiemelkedőnek ez a megmérettetés, milyen hagyományai vannak?
1990 óta a Matematikában Tehetséges Gyermekek Alapítványa által kerül megrendezésre. Indulói a magyarországi és a határon túli magyarul beszélő 2-12. osztályos tanulók lehetnek. A verseny két fordulóból áll: egy megyei és egy országos döntőből, melyet tavaly Debrecenben rendeztek meg.
Ebben a tanévben 15 tanulónk méretteti meg magát, akiknek sok sikert kívánunk!

Február 20-án 17 órától a leendő elsős gyerekek szüleinek szülői értekezletet tart az intézmény vezetősége. a beiskolázási programmal kapcsolatban. Milyen információk fognak elhangzani legfőképp a szülői értekezleten? Miért ajánljuk minden kedves szülőnek, hogy a mi iskolánkat válasszák?

A HÍVOGAT AZ ISKOLA beiskolázási programunk igen fontos eseményéhez érkezünk február 20-án. Szeretettel várunk minden kedves szülőt, akiknek gyermeke a 2018/2019-es tanévben kezdi meg iskolai tanulmányait. A szülői értekezleten minden olyan hasznos információt szeretnénk a szülőkkel megosztani, amely segíti őket a beiratkozás eligazodásában, a szükséges dokumentumok kitöltésében, a jelentkezési lapok leadásában. Itt fogjuk bemutatni a leendő első osztállyal induló pedagógusainkat is.
Miért ajánljuk a mi iskolánkat?
Hajdúsámsonnak gyönyörű iskolája van, infrastruktúrájában, felszereltségében kiemelkedő. Nevelőtestületünk innovatív, akik színvonalas szakmai munkával törekszenek arra, hogy minden diákunk biztonságban és jól érezze magát intézményünkben. Nagy szeretettel várjuk a legkisebbeket a következő tanévre és minden szülőt arra biztatok, hogy a mi iskolánkat válasszák!


 

Február 20-21-én az alsó tagozat mesemondó versenyt szervez, melynek eredményét egy rendhagyó irodalomóra keretében fogják kihirdetni.  Mennyire jellemző 2018-ban a gyerekekre, hogy rendszeresen olvasnak meséket? Miért lenne fontos az, hogy minél többen megszeressék az olvasást és azonosuljanak a mesék világával?

Jelen korunkban háttérbe szorult az olvasás iránti igény, ezért nekünk, pedagógusoknak nagy a felelősségünk a gyermekek olvasóvá nevelésében. Ennek a rendezvénynek is ez a legfőbb célja. A mesehallgatásnak és olvasásnak nagy szerepe van, különösen kisgyermekkorban, a személyiség alakításában. A verseny eredményét rendhagyó irodalom óra keretében hirdetjük ki az oklevelek és jutalmak átadásával. Tanulóink meghallgathatják a megmérettetésben legjobban előadók meséit is.

Tehetséges mesemondó gyerekek

A 8. évfolyamosoknak február 19-ig van lehetőségük arra, hogy a kiválasztott középfokú intézményekbe elküldjék jelentkezési lapjaikat. Rendben haladnak a jelentkezéssel kapcsolatos tennivalók? Hogyan lehetne jellemezni röviden iskolánkat, milyen arányban nyernek felvételt tanulóink az általuk kiválasztott középfokú intézménybe?

A továbbtanulás minden tanulónak lehetősége és mindent megteszünk azért, hogy az alapos és sokféle tájékoztatás után céltudatosan válasszanak iskolát a gyerekek. A szülők, tanulók és az osztályfőnökök aláírásukkal, a napokban véglegesítik az elektronikus kitöltő rendszerben előállított jelentkezési lapokat. Ezeket rendszerezzük és kísérőlevelekkel, mellékletekkel ellátva továbbítjuk a középiskolák felé. Az elmúlt éveket tekintve nagyon jó arányban nyertek felvételt az 1. és 2. helyen megjelölt iskolákba. Ugyanakkor a nehezebben elvégezhető gimnáziumokba, szakgimnáziumokba viszonylag kevesen jelentkeznek. 

Február 22-én ismét megrendezésre kerül iskolánk aulájában az Uzsi-muzsika néven futó, művészetis, kultúrális rendezvény. Ezúttal melyik tanszak növendékei mutatják meg magukat, mire számíthatnak a kedves érdeklődők?

A művészeti iskola hangszertanuló növendékei ismét bemutatkoznak. Változatos és színes műsorral fogják szórakoztatni a közönséget. A rendezvénysorozat célja, a zene szeretetére nevelés, illetve a hangszerek megismerése.


Ha február, akkor farsang. Hogyan készülődnek alsós diákjaink ennek a szép népi hagyománynak a megünneplésére?
Iskolánkban a farsang február 23-án kerül megrendezésre, melyre az osztályok, a gyerekek mindig nagy izgalommal készülődnek. Készség tanórákon már időben elkezdődik a farsangi hangulat megalapozása. Énekórákon daltanulással, technika és rajz tanórákon maszkok, farsangi szemüvegek készítésével, kifestésével. Terveink között szerepel az elkészült munkák kiállítása is. A farsangi délután lebonyolítása a pedagógusok irányításával osztályközösségekben történik, igény szerint a szülők bevonásával. Ebéd után öltöznek fel a gyerekek jelmezeikbe és különböző játékos vetélkedőkkel, tánccal színesítve telik a délután. Nem maradhatnak el a farsangi kellékek közül az otthonról hozott sütemények, finomságok sem.


Maszkos diákok

A felső tagozatosok számára február 23-án a kistornateremben kerül megrendezésre a farsangi mulatság. Milyen programelemek színesítik majd az ünnepséget, mettől -meddig tart majd?

A felső tagozatosoknak szintén február 23-án 15 órától hagyományainknak megfelelően a kistornateremben kerül megrendezésre a farsang. A belépőjegy ára 300 Ft lesz. A jelmezesek felvonulása, tombolasorsolás színesítik a rendezvényt, mely a farsangi bulival zárul. A bevételből a diákönkormányzat  a versenyek díjazását, DÖK programok kiadásait finanszírozza. Fontos információ még, hogy a felsős DÖK február 9-én szervezte iskolagyűlését a 4. órában. Itt az I. félév versenyeinek eredményhirdetésére került sor.


Február 27-én a KIP-programot felügyelő mentor ismét iskolánkba látogat. Hogyan halad a program, hány pedagógus vesz benne jelenleg részt, mik a közeljövő konkrét tervei a megvalósításával kapcsolatban?

A mentor november vége óta felügyeli a munkánkat. 2 alkalommal 8 pedagógust hospitált. Jelenleg 9 fő pedagógus vesz részt a programban. A közeljövő tervei a mentorálás további folytatása, mellyel minél több kolléga bevonása a cél. Áprilisban lehetőség lesz újra ellátogatni Hejőkeresztúrra, ahol óralátogatás keretében ismerkedhetnek az érdeklődők a programmal. Örülünk, hogy újabb érdeklődők jelentkeztek.

Kedves Ilona!

Köszönöm a rövid tájékoztatást. jó egészséget, sok sikert kívánok a programok koordinálásához, megvalósításához!


A cikket írta:

Módis Tamás

magyar nyelv és irodalom, kommunikáció

Kapcsolódó képgaléria