Logopédia az iskolában

„Beszélj szépen, helyesen!”- hallottuk gyermekkorunkban. Minden szülő vágyik arra, hogy gyermeke tisztán, hiba nélkül beszéljen, megértesse magát, megértsen másokat és ügyesen mondjon verset az órákon és az ünnepségeken. Az érthető, jól artikulált beszéd, a megfelelő kifejezőképesség valóban nagyon fontos az iskolába lépésnél, hisz az olvasás- írás elsajátításának az alapja, az iskolai siker egyik kulcsa. De sajnos nem mindenkinek adatik meg ez a megfelelő nyelvi fejlettségi szinttel való iskolakezdés. Sok kisdiákkal találkozunk, aki még nem tud tisztán beszélni, és valamilyen beszédproblémával küzd.

Iskolánkban Nagy Eszter logopédus foglalkozik a beszédhibás gyerekekkel. Nagy szeretettel és óriási türelemmel oktatja kis tanítványait. A kitartó munkájának, és a sok gyakorlásnak megvan az eredménye, a tanulók beszéde szépen alakul, a hibás kiejtésük lassan eltűnik. Nagy öröm a kicsik számára, hogy környezetük végre megérti őket. Arra kértem Eszter nénit, hogy meséljen a munkájáról.

„ Ebben a tanévben 40 elsős tanuló került be a logopédiára az év eleji logopédiai szűrést követően. Ez elég magas létszám, majdnem az elsős évfolyam fele. (Így 84-re emelkedett az alsós évfolyamon logopédiára járók száma.) Az egészen enyhe problémától kezdve a súlyosabb nehézségekig sok minden előfordul a palettán.

A gyerekek heti rendszerességgel járnak foglalkozásokra. Örömmel mondhatom, hogy szívesen jönnek, már várják az órákat. Játékos módon igyekszem a hiányzó nyelvi képességeket, renyhe artikulációs mozgást fejleszteni. Sokat fújunk pingpong labdát, ceruzát görgetünk az asztalon, gyertyalángot táncoltatunk, szélforgót pörgetünk a levegővel. Sokat gyakorlunk a tükör előtt. Zizivel, gabonapehellyel megtornáztatjuk a nyelvünket, állatok hangjának utánzásával a száj izmait erősítjük. Kanalazunk, lalázunk, csettintünk a nyelvünkkel. A tanulók egyre ügyesebben végzik a gyakorlatokat. A hangszerek, zörejek, állathangok bekötött szemmel való felismerésével a hallásukat fejlesztjük. A kicsik egyre inkább meg tudják különböztetni a helyesen és helytelenül képzett hangokat. Az újonnan tanult, kialakított, rögzített hangokat feladatlapok, társasjátékok, memóriajátékok segítségével gyakoroljuk be.”

A tanult hangokkal kapcsolatos feladatokat a szülők a füzet segítségével követhetik nyomon, és nagy segítség a gyerekek számára, ha otthon is előveszik, és átismétlik az órán tanultakat. Ha kevesebbet néznek a gyerekek tévét, kevesebbet telefonoznak, sokat beszélgetnek szüleikkel, barátaikkal, könnyebben fejlődik a beszédük. A megfelelő hallás, szép szülői beszéd példa lehet a tanulók előrehaladásában.

Nagyon örülünk, hogy az iskolánk tanulói ilyen jó kezekben vannak a logopédia terén. Öröm számunkra is, ha magabiztos, tisztán beszélő diák válik ezekből a gyerekekből.

  • Hajdu-Horváth Emese